Butch vs. femme



Idag tänker jag blogga något som säkert anses vara provokativt och därmed kommer att reta gallfeber på en hel drös med flator.

Det finns något inom flatvärlden som förbryllar mig; det här med att vara butch eller femme.
Ibland händer det att jag diskuterar detta fenomen med mina väninnor vilket alltid resulterar i högljudda diskussioner, där fördomar och vidsynthet mixas vilt.

Jag har aldrig förstått det där med att vara butch eller att enbart tända på butch-tjejer. Jag vet att detta med största sannolikhet kommer att rendera i viss irritation hos somliga...sorry. Det är dock inte menat att vara elak utan enbart ett uttryck för min personliga åsikt. Det stårju alla fritt att vara/se ut precis som det behagar de själva.
Jag är (för den som nu mot förmodan råkat missa detta) flata. Långt ut i fingerspetsarna flata. För mig innebär det att jag tittar på kvinnor, blir förälskad i kvinnor, vill leva med kvinnor, har sex med kvinnor.
Inte män. Been there, done that.

Det jag älskar med kvinnor är deras vackra yttre, deras mjuka sätt, deras feminina drag, deras lena kroppar, deras...deras...ja, att de är kvinnor helt enkelt.

Jag gjorde en blixtvisit på en gayklubb i stan i helgen och det tog inte lång tid innan jag insåg att det faktiskt nästan var stört omöjligt att urskilja vem som var bög och vem som var flata (?)
Stilar blandades förstås friskt som på alla andra nattklubbar men det var ändå "fördel" butcharna denna kväll.
Med baggies (och då menar jag baggies á la 90-talshiphop) hängande halvvägs ner över bakdelen, blottandes boxerkalsongerna( ja, KALSONGER), luvtröja storlek XL, truckerkeps alt. bandana över tuppkammen skred de vaggande över dansgolvet med ett rörelsemönster som kunde få det mest vana ögat att missta de för att vara pubertetspojkar i värsta trotsåldern.

Nu till min frågeställning:
Vari ligger tjusningen i att vakna med en kvinna som man vid första anblick inte kan avgöra könet på?
Varför denna fascination över kvinnor som beter sig/ser ut som/pratar som män? Har inte hela syftet med kvinna-kvinnarelationen gått förlorat då?
Vad får en kvinna att vilja se ut och bete sig som en man? 
Det är här jag behöver hjälp att "förstå".

Jag trodde inte att det bara k*ken som gjorde mannen till man och fi**an som gjorde kvinnan till kvinna men helgens (och även många andra) erfarenheter talar för att så är fallet och detta i samma stund man tar ordet butch i sin mun.

Nu vet jag att smaken är som (kalsongbeklädda)baken och tur är väl det.
Det lämnar desto fler femme-flator över till oss som verkligen älskar en kvinnas yttre.

Åsikter, någon?


OBS!
Jag har flertalet butch-flator i min vänkrets och jag bedyrar att de är de goa´ste som finns.
Detta inlägg handlar ENBART om utseende och ytlighet, INTE personlighet. Så fick vi det klargjort!



Kommentarer
Postat av: 99% Flata

Problemet är din definition på vad som är kvinnligt och vad som är manligt. Det är nog därför du inte förstår.

Det är inte så att jag tittar på en androgyn kvinna och tänder på henne för att hon är manlig, liksom.

Fundera kring vad som är manligt och kvinnligt, och vad som är maskulint och feminint - skillnader och om det ligger så vettiga grejer bakom det där...

2007-11-21 @ 17:26:11
URL: http://99procentflata.blogspot.com
Postat av: Sneaker

Som sagt, inlägget handlade ENBART om det yttre och i de fallen råder det väl knappast någon större tvekan om att det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt?
I så fall borde man slopa alla begrepp som femme/butch/fjolla/androgyn och döma personen i fråga efter hur könsorganet ser ut...eller?

2007-11-21 @ 17:55:16
Postat av: 99% Flata

Ja jag pratade också enbart om det yttre. Det finns bestämda regler om vad män respektive kvinnor får ha på sig, men gör det det ena eller andra verkligen till något MANLIGT eller KVINNLIGT? Vad ÄR något som är det? Något som bara pasasr någon med fitta eller kuk, som bara ser bra ut på endera könet?

Det finns massa tvekan kring det för den som dyker ner lite i queerteori och problematiserar könen och definitionerna.

Allt blandas ju. Jag kan kläcka ur mig "tjejigt" samtidigt som jag inte någonstans tycker att det har något med kvinnlighet att göra. Det ÄR sjukt snurrigt bland begreppen.

Men varför, egentligen, skulle tighta formsydda kläder och smink vara kvinnligare än något annat?

"Som typiskt feminint anses att vara känslig och lyhörd och att inte tycka om våld samt att vara fysiskt svagare. "

Är det för att det passar in i att inte se stark ut, att inte kunna röra sig ordentligt i det osv? Är känslighet, lyhördet och svaghet något som kvinnor naturligt är, bör vara och är motsatserna jag tänder på självklart MANLIGA då?

Det är liksom inte så enkelt för alla som det verkar vara för dig.

2007-11-23 @ 12:18:40
URL: http://99procentflata.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0